Správa Suezského průplavu v pondělí oznámila, že nákladní loď převážející kukuřici, která najela na mělčinu v egyptské vodní cestě, byla vyproštěna a provoz v průplavu byl obnoven.
Společnost Leth Agencies, která poskytuje služby v oblasti průplavu, uvedla, že plavidlo MV Glory najelo na mělčinu poblíž města Qantara v provincii Ismailia v Suezském průplavu. Firma uvedla, že na vyproštění plavidla pracovaly tři průplavové remorkéry. Úřady neměly žádné podrobnosti o tom, co bylo příčinou nárazu lodi do země. Některé části Egypta, včetně jeho severních provincií, v neděli postihla vlna špatného počasí.
Data ze satelitního sledování, která analyzovala agentura Associated Press, ukázala, že loď Glory se nachází v jednopruhovém úseku Suezského průplavu jižně od Port Saidu ve Středozemním moři.
Agentura Leth Agencies později zveřejnila grafiku, která naznačovala, že se Glory nachází u západního břehu průplavu, směřuje na jih a není zaklíněna napříč kanálem. Identifikovala tři remorkéry, které plavidlu pomáhaly, jako Port Said, Svitzer Suez 1 a Ali Shalabi. Nebylo to první plavidlo, které na této klíčové vodní cestě najelo na mělčinu. V březnu 2021 narazila na jednopruhovém úseku průplavu do břehu kolosální kontejnerová loď Ever Given plující pod panamskou vlajkou a na šest dní zablokovala vodní cestu.
Ever Given byla vyproštěna při obří záchranné operaci flotilou remorkérů. Zablokování vytvořilo obrovskou dopravní zácpu, která denně zadržela celosvětový obchod v hodnotě 9 miliard dolarů a zatížila dodavatelské řetězce, již tak zatížené pandemií koronaviru. Neštěstí Ever Given přimělo egyptské úřady, aby začaly rozšiřovat a prohlubovat jižní část vodní cesty, kde plavidlo narazilo do země. V srpnu najel na mělčinu v jednopruhovém úseku kanálu ropný tanker Affinity V plující pod singapurskou vlajkou a zablokoval vodní cestu na pět hodin, než byl vyproštěn.
Společné koordinační centrum uvedlo, že loď Glory převážela více než 65 000 tun kukuřice z Ukrajiny směřující do Číny. Společné koordinační centrum provedlo inspekci lodi Glory u Istanbulu 3. ledna. V centru pracují ruští, turečtí a ukrajinští pracovníci a pracovníci OSN.
Suezský průplav, který byl otevřen v roce 1869, představuje klíčové spojení pro ropu, zemní plyn a náklad. Zůstává také jedním z největších příjmů Egypta v zahraniční měně. V roce 2015 vláda prezidenta Abdel-Fattáha el-Sísího dokončila rozsáhlé rozšíření průplavu, které mu umožnilo přijímat největší plavidla na světě.
Loď The Glory je dlouhá 225 metrů.
Zdroj: APnews.com